Informácie o tom, že Slovensko sa malo podieľať na únose Vietnamca z Berlína, spôsobili veľký rozruch.

Zatiaľ čo Robert Kaliňák (46) sa bráni tým, že na zozname pasažierov meno uneseného nebolo, v diplomatických kruhoch sa hovorí, že takéto vysvetlenie stačiť nebude. Peter Pellegrini (42) má už dnes stretnutie s nemeckou kancelárkou Angelou Merkelovou (63).

Slovensko po­dľa Nemecka pomáhalo vietnamskej tajnej službe s únosom bývalého poslanca komunistickej strany Trinh Xuan Thanha (51) z Berlína. Exminister vnútra Kaliňák podpísal Vietnamcom počas ich oficiálnej návštevy Slovenska prevoz naším vládnym špeciálom do Moskvy, pričom je pravdepodobné, že na palube bol aj unesený Thanh.

Nemecko si už predvolalo aj nášho veľvyslanca, aby objasnil súvislosti so zapožičaním lietadla a možným zavlečením Vietnamca. Kaliňák tvrdí, že si nevie predstaviť, aby bola oficiálna cesta tamojšieho ministra zneužitá a podľa neho nesedí viacero vecí. „V prvom rade na zozname cestujúcich, ktorý nám poskytli vietnamské úrady, nebolo meno tohto stíhaného občana Vietnamu a neprevážali sme ani žiadneho ležiaceho pacienta alebo spútaného človeka,“ uviedol Kaliňák. Už dnes má Pellegrini v pláne stretnutie s nemeckou kancelárkou Merkelovou, kde budú rozoberať aj tieto nepríjemnosti.

Bývalý minister zahraničných vecí a europoslanec Eduard Kukan vysvetľuje, že je to veľmi nepríjemný incident. „Urovnať sa to dá tým, že z našej strany bude poskytnuté absolútne transparentné vysvetlenie toho, čo sa stalo. Ďalšie zavádzanie a maskovanie by to len zhoršilo. Musíme ich ubezpečiť, že nejde o naše štandardné správanie, a že sa to nebude opakovať,“ prízvukuje Kukan.

O pasažieroch musíme vedieť

Peter Švec, kapitán Boeingu

– Musíme to hodnotiť v súvislostiach, ktoré sa týkajú bezpečnosti a ochrany letov. My máme povinnosti a kapitán ich môže plniť len vtedy, keď pozná bez výnimky koho prepravuje na palube. Nemusím vedieť meno, ale musím vedieť, že tam je potenciálne problémový cestujúci. Ide o bezpečnosť lietania a nikto ani pri špeciálnom lete nevie zabezpečiť, že sa nič nestane. Za bezpečný let zodpovedá kapitán a musí vedieť, že vezie nebezpečný náklad, povedzme aj biologický materiál, alebo „vyhostenca“. Ak to porušili, tak hrubo porušujú medzinárodné letecké právo. Keby sa to zistilo, tak prevádzkovateľ, v tomto prípade štát, bude postihovaný. Ak náhodou sa nájde taký kapitán, ktorý sa dozvie, že o tom nevedel, tak potom má podať trestné oznámenie na tých, ktorí ho vystavili nebezpečenstvu.

Zdroj : Čas.sk

Pozri aj:   Remišová vyzýva Danka, aby sa pre kauzu vzdal funkcie